img
juli 2006
ma ti on to fr
1 2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Bonita

10.jul.2006 @ 01:37:32
bonita_400
"Bonita" er en Vindø 40. Dvs. rundt 40 kvm. seilareal (uten spinnaker) og 32 fot fra baug til akter. Det som kjennetegner en Vindø er fremfor alt et klassisk utseende samt mye treverk. En Vindø er langkjølt og mindre dyptgående enn moderne seilbåter. Kun på skroget kan en se "synlig glassfiber og/eller gelcoat". Resten er teak og mahogny.

Bonita er bygget i 1980 og begynner å bli en "aldrende dame". Men med gode følelser og godt vedlikehold kan en slik gammel skjønnhet ha et godt liv på sjøen, og det er det vi forsøker å få til i fellesskap! Derfor, i 2004, måtte den stolte eier gjøre et "stunt" og spandere en god del arbeidstimer på å renovere overbygget. Dette er laget i mahogny og tåler på langt nær den samme påkjenning for vind og vær som for eksempel teak. Overbygget var stort sett behandlet med ordinære lakktyper, men bar preg av slitasje og soppangrep. I påsken 2004 ble det laget et "telt" over båten. Dette sørget for noenlunde tørre arbeidsforhold. Deretter ble hele overbygget skrapet ren for gammel lakk og slipt etter alle kunstens regler. Vinduene ble tatt av for å kunne komme til overalt hvor der er fare for fuktangrep. Her finner du bilder fra arbeidet.

Vindonet.com finner man for øvrig mye interessant stoff om Vindø-båter generelt!

Valg av ny lakk falt på Coelan, et Polyurethan-basert produkt som er blitt beskrevet som "flytende plast". Jeg var litt skeptisk en stund, men etter å ha sjekket en del referanser og snakket leeenge med importøren tok jeg sjansen. Stoffet er svindyrt, men når en først har begynt må man jo fullføre… Etter denne hestekuren har jeg til nå ikke hatt behov for å ofre overbygget en tanke. Det ser like fint ut nå som da det var nylakkert! Båtmagasinet har skrevet om Coelan

Motoren er en Volvo Penta 11C, en gammel to-sylindret maskin som fikk en skikkelig overhaling i 2002. Før overhalingen var kompresjon et fremmedord for den stakkars motoren, den startet aldri uten mye overtalelse og kanskje litt startgass (hvilket egentlig er tabu, spesielt for dieselmotorer!). I dag starter motoren stort sett greit, tatt i betraktning at den nesten er 26 år gammel!

Av andre oppgraderinger de senere årene kan nevnes landstrømsanlegg, toalett med elektrisk pumpe, vedlikeholdslader, 12V til 220V omformer m.m. For ikke å snakke om ny autopilot! Det er mye teknisk utstyr som en gammel "dame" på sjøen kan få nytte av! Den forrige autopiloten var forholdsvis enkel og måtte monteres (riktignok på en enkel måte) hver gang den skulle brukes. En bedre og enklere autopilot var ønsket, og valget falt på en Raymarine ST4000+ rattpilot (normalt anbefales autopiloter som monteres rett på rorstammen under dørken på denne typen båter, men når en ser på prisen på disse, forstår man kanskje hvorfor en rattpilot ble valgt istedenfor…).

Rattpiloten ble montert i 2005. Men det viste seg fort at den fikk problemer ved forstyrrelser som for eksempel bølger og vind… En telefon til importøren forklarte dette. ST4000+ var i utgangspunktet ikke designet for båter som hadde mindre enn 3 omdreininger på rattet borde til borde (Bonita har kun to omdreininger borde til borde). En "rorføler" måtte til, en dings som hele tiden "forteller" autopiloten hvilken vinkel roret har til enhver tid. Med denne informasjonen er autopiloten i stand til å gi et mer riktig rattutslag når korreksjoner på kursen er påkrevet. Denne rorføleren er nettopp montert! I tillegg er det montert en trådløs fjernkontroll til autopiloten, slik at en kan bevege seg overalt i båten og hele tiden være i stand til å korrigere kursen. Med dette for øyet er en hengekøye nettopp anskaffet. Med lite vind der motor er påkrevet, er tanken å kunne feste hengekøyen mellom forstaget og masten, ha en behagelig tilværelse der og samtidig være i stand til å styre båten! (Som en så treffende sa, "snart kan du bare være hjemme så seiler båten seg selv"!)

Nedenfor kan spesielt interesserte se bilder av opplegget for autopilot, rorføler etc. :-)

Selve

Selve "hjernen" for autopiloten, til høyre i bildet.


Et feste i teak er laget for å forankre autopilotens motor

Autopilotens motor er festet til rattstammen på denne måten - i teak som seg hør og bør!


Festeanordningen for autopiloten til rattet

Ringen som styres av motoren er skrudd fast i teakrattet.


06072006

Ferdig montert rorføler!


Rorføleren sett ovenfra

Rorføler sett ovenfra.


Senderen for den trådløse fjernstyringen

Senderen for den trådløse fjernstyringen.


Med denne kan en styre båten trådløst, f.eks. fra hengekøyen!

Med denne kan en styre båten trådløst, f.eks. fra hengekøyen!

Bonita sett ovenfra

10.jul.2006 @ 01:29:46
Bonita sett ovenfra


Bonita før seilene har kommet på plass

08.jul.2006 @ 12:28:45
Bonita før seilene har kommet på plass

Alltid et høydepunkt å ta av "vinterskruden" hver vår! Bonita begynner å bli klar for sesongen!

Bonita i "vinterskrud"

07.jul.2006 @ 22:29:46
Bonita i


hits