juli 2007
ma ti on to fr l s
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Historien fortsetter...

16.jul.2007 @ 12:52

I fjor ble mye skrevet om "Bonita", min Vind,bygget i 1980. I r fortsetter soga.

Jeg satser p en bttur med snn/snner i r ogs. Hvis vret bedrer seg. S langt har vrgudene gitt oss stort sett grvr p vestlandet i fellesferien (i alle fall i min ferie). Mye av det planlagte vedlikeholdet p Bonita har jeg s langt ikke kunnet gjennomfre pga. det fuktige vret. Men noe "vedlikehold" tvinger seg frem...

For noen uker siden skulle Bonita p slipp for bunnsmring og polering. Hun var ikke p land i fjor stakkar og fortjente srt en skikkelig overhaling n. Da Hkon (12) og jeg skulle kjre bten til slippen, oppdaget vi at hun hadde vann til oppunder drken. Hkon ble satt til pumpe, og jeg oppdaget at startmotoren bare spant! Det viste seg at startmotoren hadde blitt infisert av saltvann som flge avhyvannstandi kjlsvinet (fordi svinghjulet hadde overrislet motorrommet med saltvann). Etter litt frstehjelp virket startmotoren igjen og motoren spant uten overrisling, takket vre Hkon sin innsats ved pumpen.

image140
Bonita p slipp, et typisk langkjlt farty.

Da bten var trygt p land ble det pumpet ut rundt 400 liter med sjvann fra bunnen av bten! Men hva hadde forrsaket denne lekkasjen??? Etter grundig sjekk ble alle gjennomfringer frikjent. Kun lekkasje rundt aksling og kjlevannsinntak gjensto sjekke.

rsaken var en lekk simmerring rundt akslingen til kjlevannspumpen. Her dryppet det heftig nr motoren var sltt av, og formelig sprutet nr motoren gikk. Overrislingen av saltvann p motoren krevde umiddelbare tiltak. Dvs. grundig motorvask, skylling med ferskvann, trking, "impregnering" med olje m.m.

N er pumpen overhalt og simmerringene byttet. De utsatte omrdene p motoren er vasket ytterligere og rustbehandlet. I morgen skal pumpen monteres igjen, og jeg er rimelig spent p om alt er s tett som det skal vre!

Det hrer ogs med til historien at familiens gamle snekke, en 24 fots srlandssnekke med 10 hk Sabb diesel, har nestensamme problem for tiden. Dvs. en kjlevannspumpe som ikke fungerer. S n er spisebordet i hytten gjort om til et pumpeverksted der deler rengjres, pakninger og simmerringer byttes og pumper monteres. De neste dagene vil gi svar p om dette "verkstedet" har vrt verdt strevet. Snekken er over seksti r gammel, Sabb'en ikke fullt s gammel. Likefullt fortjener den gamle sliteren bde innsats og omsorg for kommende rs btglede. N er ventilhus rengjort og overhalt. Nye ventiler og fjrer er montert og snart byttes bde membran og andre essensielle deler for kjling av Sabb'en.


"Verkstedet" Synderen


hits