juli 2006

Turen til Reksta - Epilog

18.jul.2006 @ 09:45:05
Ytterøy fyr

Turen til Reksta varte fra søndag 9. juli til søndag 16. juli 2006. Vi fikk noe mindre vind og ugunstig vindretning enn det vi håpet på (les mindre seiling), men i sum var den ferieuken en av de beste på lenge. Ikke bare fordi min sønn og jeg fikk all denne tiden sammen i et miljø vi begge har stor sans for, men også fordi vi ble mottatt så utrolig godt uansett hvor vi befant oss!

Første dagen på turen nordover tok jeg kontakt samme ettermiddag med de vennene vi endte hos denne kvelden. Jeg visste ikke engang om de var på hytten sin, men svaret var klart: Dere er hjertelig velkommen! Etter de møtte oss i farvannet utenfor hytten, loset oss inn, hjalp til med fortøyning, utkjøring av dregg osv. fikk vi en kveld med både god mat, god prat og VM-finale. Stort bedre kan man vel ikke ha det? Vi takker Ingunn, Torodd, Christina, Ingrid samt Lasse m/døtre for samværet denne kvelden!!!

Oppholdet på Reksta (som var målet for turen) gikk over all forventning! Vi visste at Ingebjørg og Olav var noen fantastiske mennesker, men at vi skulle bli mottatt så til de grader godt som vi ble, både av dem og deres øvrige familie og besøkende, det hadde vi nok ikke ventet. Vi fikk egen hytte til disposisjon (med velsignelse fra Laila, Ingebjørgs søster), vi fikk servert noen fantastiske middager fra Ingebjørg og Olavs kjøkken, vi ble invitert til middag hos Ingebjørg sin søster og mor rett før returen osv. osv. For dem som liker lokale mattradisjoner kombinert med spennende nye smaker, kan et opphold på Reksta anbefales på det sterkeste!!! Ryktene sier at Ingebjørg og Olav skal starte virksomhet på øyen som kan glede flere enn oss. Virksomhet som innebærer muligheter for overnatting, kulinariske opplevelser, naturopplevelser m.m. Hvis jeg var ansvarlig for en forsamling som hadde til hensikt å oppleve noe spesielt kombinert med produktivt faglig utbytte, ville jeg ikke nøle med å sjekke ut disse mulighetene nærmere!

Jeg vil rette en spesiell takk til Ingebjørg og Olav for en gjestfrihet som mangler sidestykke. For en positiv atmosfære morgen som kveld, for opplevelser og historier og for invitasjonen om å delta på årets hjortejakt! Jeg gleder meg allerede!

På turen hjem igjen gjentok det hele seg. Vi var så og si rett utenfor stuedøren til venner fra Bergen. Jeg ringte dem, spurte om de så seilbåten i sundet, og vi ble sporenstreks invitert til både grillmat og overnatting. Det var en stund siden sist, mye hadde skjedd siden da, men samværet var upåklagelig og vi så nesten solen gå opp før praten stilnet av den kvelden/morgenen. Tusen takk til Turid og Tom for god mat og drikke og sporty innstilling til to sultne seilere! Og ikke minst, takk til John Fredrik, Sindre og Michael for deres musikalske prestasjoner!

Til slutt litt om "eksamen". Lars Andreas skulle jo vise på turen at han behersket båten godt nok til å få låne den alene sammen med en kompis til neste år. Det er ingen tvil om at Lars Andreas er i ferd med å bli en mann med sans for godt sjømannskap (ref. Olavs kommentar til det siste bildet i bloggen). Han manøvrerte Bonita inn til samtlige havner, på Reksta med god vind i riggen og under vanskelige forhold. Han rattet båten gjennom strømmene fra Fensfjorden (der båten virkelig ble slynget fra side til side) og gjennom Alverstraumen. Det praktiske ombord har han i flere år hatt god kontroll på. Seilingen går stort sett greit, erfaringen fra jolleseilingen kommer også godt med. En del tips plukket han likevel forhåpentligvis opp på turen. :-) Når det gjelder navigering og tolkning av sjømerker innrømmer jeg at jeg tok mye styring når farvannet var ukjent og "skummelt". Men på returen gikk ting mer av seg selv, Lars A. fant frem nye kart, studerte disse osv. Imidlertid er jeg fristet til å sette et siste krav til ham: Ta båtførerprøven før du tar båten ut alene (i kjente farvann). Min påstand er at hvis man har en del erfaring fra båtliv fra før, så vil et slikt kurs ikke bare være veldig nyttig, men også veldig interessant og kjekt å ta!

Siluett fra Kinnaklova
Takk for en fantastisk tur!

Nesten ferdig med å rydde ut av båten.

16.jul.2006 @ 19:54:09

Godkjent.

16.jul.2006 @ 19:38:58

Havnen vår. Mange båter er på sommerferie nå.

16.jul.2006 @ 19:27:09
16072006

Endelig litt seiling. Bare rundt halvtimen igjen til Milde.

16.jul.2006 @ 18:52:58

Bukken. Snart fremme.

16.jul.2006 @ 18:35:56
16072006

Skipet heter "Sandnes" og ligner på "Rocknes".

16.jul.2006 @ 18:00:56
Skipet heter "Sandnes" og ligner på "Rocknes". Her utenfor Flesland.

Nesten ved Vatlestraumen.

16.jul.2006 @ 17:30:56
16072006
Nesten ved Vatlestraumen. Sjøen er opprørt og vi har hatt frisk bris rett imot i hele dag. Seiling ville ha tatt for lang tid i dag dessverre.

Idioter på sjøen er det dessverre altfor mange av!

16.jul.2006 @ 16:29:57
Idiot på sjøen
Denne utgaven av arten passerer knappe fem meter fra oss med en solid hekksjø (det fremgår dårlig av bildet hvor kort avstanden mellom båtene faktisk er). Det er bokstavelig talt et hav av plass rundt oss, men jo nærmere han kan komme oss, jo bedre tydeligvis. Synd det skal være så mange hensynsløse folk på sjøen!

Salhusbroen.

16.jul.2006 @ 16:07:56

John Fredrik og Lars Andreas skal kjøre tube

16.jul.2006 @ 16:03:48
John Fredrik og Lars Andreas skal kjøre i tube
De rakk en del runder før det var på tide å ta siste etappe hjem.

En nydelig søndags formiddag.

16.jul.2006 @ 16:01:31

Lørdagskvelden på Nappane

16.jul.2006 @ 15:58:20
Lørdagskvelden på Nappane ble skikkelig trivelig! Nok en gang ble vi tatt godt imot. Vi fikk grillmat og god drikke. Lars A. hadde flere jevnaldrende kompiser der, og etter hvert som praten gikk over på musikk var det på tide å spille litt! Det var ikke mindre enn tre talentfulle gitarister til stede. Gitarforsterkeren ble hentet og snart var det full blueskveld! De ungdommene er så usedvanlig talentfulle at det var en fryd å høre på! John Fredrik spiller Gary Moore nesten bedre enn Gary selv!

John Fredrik spiller gitar
John Fredrik imponerte stort!

Sindre spiller gitar
Sindre hang meget godt med i svingene. Michael i bakgrunnen ser frem til det er hans tur å spille. :-)

Michael spiller gitar
Endelig var det Michael sin tur. Også han et multitalent!

Trygt fortøyd for kvelden hos venner på Nappane like nord for Alversund.

15.jul.2006 @ 20:46:57
15072006
Trygt fortøyd for kvelden hos venner like nord for Alversund.

På vei mot idylliske Alversund.

15.jul.2006 @ 19:42:08
15072006

På vei over Fensfjorden nord for Mongstad.

15.jul.2006 @ 17:30:07
På vei over Fensfjorden nord for Mongstad. Denne fjorden er sterkt trafikkert, bl.a. av monstre som dette.

Krakhellesund.

15.jul.2006 @ 13:24:56
15072006

Lite vind, men deilig! Alden kan sees i bakgrunnen.

15.jul.2006 @ 12:48:56
Lite vind, men deilig! Alden kan sees i bakgrunnen, like til venstre for masten.

Nydelig farkost!

15.jul.2006 @ 11:55:08
15072006

Askvoll Sjøbuer er fleksible!

15.jul.2006 @ 11:44:57

En nydelig morgen i Askvoll!

15.jul.2006 @ 10:34:07
15072006

Askvoll - stedet som har "alt"?

14.jul.2006 @ 23:52:39
Bonita i havn på Askvoll
Bonita - eneste seilbåt på gjestehavnen i Askvoll i kveld

I Kystguiden, en brosjyre en får utdelt ved de fleste gjestehavner i Sogn og Fjordane, finnes gode oversikter over havnene i fylket. Foruten å være avmerket på et oversiktskart, er havnene også lagt inn i en tabell som viser hvilke fasiliteter de har å tilby. Typiske slike "fasiliteter" er for eksempel vann ved kai, landstrøm, avfallstømming osv. Foruten Florø er Askvoll den eneste havnen som har alt krysset av i denne tabellen. Det er gjerne ikke så rart, Askvoll er administrasjonssenter for kommunen med samme navn. Her er "alt", til og med hermetikkfabrikk! Askvoll ligger i Ytre Sunnfjord og er også trafikk-knutepunkt for rutebåttrafikken i området.

Ikke langt sør for Askvoll går Dalsfjorden østover. En som har satt Dale på kartet er dikteren Jakob Sande. De fleste har hørt om "Likfunn" og "Kallen og katten", men hvor mange vet at den samme dikteren har skrevet "Det lyser i stille grender"?

I morgen er vi litt usikre på hvor vi havner. Vi er mer innstilte på en lang etappe i morgen fremfor en drøy tur på søndag. På mandag begynner jo hverdagen igjen… Målet er å komme sør for Fedje. Det er meldt vind fra sør, altså midt i trynet. Ikke umulig at vi må gå for motor store deler av tiden. Vi får se!

Trygt fremme i Askvoll.

14.jul.2006 @ 22:17:15
14072006

Stavenes. Askvoll er blitt nytt mål.

14.jul.2006 @ 20:58:05
Stavenes. Pga. lite vind og store dønninger fant vi ut at vi like godt kunne gå innaskjærs. Målet nå er Askvoll.

Sprayhood'en er nede for første gang på turen!

14.jul.2006 @ 20:42:07
14072006

Nydelige farger og nydelig vær. En flott kveldstur!

14.jul.2006 @ 19:54:07

På vei sørover igjen over den skumle Stavfjorden.

14.jul.2006 @ 19:42:06
14072006
På vei sørover igjen over den skumle Stavfjorden. En smule mer avslappet enn på vei nordover.

Alden - dagens mål

14.jul.2006 @ 16:58:14
Alden sett fra Reksta
Alden sett fra Reksta. Dagens mål.

Etter nok en trivelig kveld med Ingebjørg, Olav samt store deler av deres familie som også har kommet på besøk, er det på tide å tenke på returen. Vi gjør det samme nå som på turen opp, en kort etappe første dag og to lange etapper til slutt. En kort etappe i dag gjør det også mulig å drive med litt forskjellige aktiviteter før vi drar, f.eks. en tur til Florø i 30-50 knop!

Olav og Lars A. i White Shark'en
Olav instruerer Lars A. som står bak rattet på White Shark'en.

Den turen ble luftig! Passelig med sjø og vind, ikke tegn til regn. Etter diverse gjøremål i Florø dro vi tilbake. På kjøkkenet hadde Olavs svigerinne laget pizzahorn. Som nevnt tidligere kan ikke gjestfriheten her beskrives godt nok!

Utenfor leker ungene omtrent uavbrutt. De har ingen problemer med å finne på ting å gjøre. Akkurat nå holder de på å bytte ut 4-hesteren med en 10-hester på Askeladden. Trampolinen rett utenfor huset er i flittig bruk, og er også bardunert slik at den ikke skal blåse vekk flere ganger enn den ene tidligere i år.

Ungene aktiviserer seg selv
Trampolinen utenfor huset er i flittig bruk.

Vi nærmer oss avskjed, men ser frem til mange sjømil sørover igjen. Følg med! :-)

Turen rundt Kinn

13.jul.2006 @ 18:41:20

Kinnaklova II

Jeg har lyst til å vise enda flere bilder fra turen rundt Kinn. Det er utrolig vilt og fascinerende å stå på toppen av Kinnaklova, kjenne vinden i ansiktet, se storhavet mot sørvest og Kinn kirke mot nordøst!!

Etter nedstigningen fra Kinnaklova fikk vi en klatretur rundt et nes. Samtidig kom en kraftig regnbyge. Våt stein er ikke så greit å gå på, i alle fall ikke når en risikerer å falle i havet hvis taket glipper. Og faller man i havet, sier Olav at man lett kan bli trukket utover av strømmen... Men vi tenkte ikke stort på det Olav hadde sagt da vi klatret rundt. Etter en akseptabel etappe på våt stein kom vi til mer vennligsinnet terreng igjen.

Turen videre og rundt øyen var lenger enn vi hadde forventet, og vi begynte å lure på om vi ville rekke rutebåten. Ikke det at den tanken plaget oss noe særlig, for Olav hadde sagt at han kunne hente oss i White Shark'en hvis vi ikke rakk båten. Men den turen får vi ha til gode.

På Reksta bygger man SOLIDE kaier!

13.jul.2006 @ 17:48:52

Vi tok rutebåten til Rognaldsvåg.

13.jul.2006 @ 17:39:44
Den satte oss av på denne måten. Kult!

Sørspissen av Kinn.

13.jul.2006 @ 17:37:20
Vi nærmer oss slutten av turen rundt øyen.

Rått!

13.jul.2006 @ 17:35:45

Kinn kirke, bygget på 1100-tallet.

13.jul.2006 @ 17:34:13

Olav hentet oss på Rognaldsvåg

13.jul.2006 @ 17:28:06

På Reksta har man egen gravemaskin!

13.jul.2006 @ 13:41:35
13072006
På Reksta har man egen gravemaskin! Ingebjørg og Olav er intet unntak.

Olav og nevøen i traktoren.

13.jul.2006 @ 13:37:37
13072006

På vei til Kinn! Olav tar det transportmiddelet han liker best.

13.jul.2006 @ 13:31:26
På vei til Kinn! Olav tar det transportmiddelet han liker best, traktoren. Vestene vi trenger til båtturen over til Kinn ligger i skuffen bak. Lenger bak til venstre kan en se familiens Volvojeep.

Bilder og inntrykk fra tur i nærområdet

12.jul.2006 @ 18:22:09
Ingebjørg, Olav, ungene samt Lars A. og jeg gikk en tur på "tomten" i ettermiddag. "Tomten" er på ikke så rent få mål og tilhører gården. Turen gikk langs viker, nes og svaberg.

Bautaen

Denne steinen kom flyvende gjennom luften da Ingebjørg sin far sprengte for å lage vei! Den landet i denne posisjonen og har senere blitt en bauta over rallaren. Han er dessverre gått bort, men har fått skilt (som snart skal henges opp igjen) på bautaen.

Humrevika

Humrevika. Oversatt til bokmål blir dette Hummerviken. Der settes det maaange hummerteiner hver høst. Omtrent det eneste stedet på denne siden av øyen det ikke var store bølger i dag.

Uteløen som gikk med i en orkan

Ingebjørg og Olavs uteløe som gikk med i en orkan...

Måkeegg

Et forlatt egg. Minst like stort som hønseegg.

Planteliv på svaberget

For den som leter, kan man finne nydelige planter selv på svabergene.

Likvika

Likvika. Et sagnomsust område. Smak litt på navnet, så kanskje du skjønner hvorfor den er sagnomsust...

Svartoksen - en yndet stangfiskeplass

Svartoksen. En yndet fiskeplass, men kanskje ikke akkurat i dag...

Stavfjorden går hvit

En kan her se hvorfor Stavfjorden er beryktet. Det går hvitt overalt der farlige grunner og skvalpeskjær ligger og lurer.

Sterk vind og yr i Rekstavågen.

12.jul.2006 @ 14:51:44
12072006

Sterk vind og yr i Rekstavågen. Bonita ligger likevel trygt ved kai med "snuten" mot været.

Reksta 12. juli. Uvanlig mye vind for denne årstiden.

12.jul.2006 @ 13:44:38
12072006

Vi våknet i morges til vind som hylte rundt novene og regn som slo mot vinduene. Det var lite fristende å stå opp, og sengen i hytten var veldig god...
I dag er det så tett med lave skyer at en knapt ser naboøyene. På bildet som er tatt i retning Askrova er det såvidt øyen er synlig. Det går hvitt ute i Rekstafjorden, rimelig "vilt" ute.
Men ut skal vi. Må bare låne bilen til Olav & Co. for å hente fjellstøvler og regntøy i båten. Og samtidig sjekke fortøyninger osv. Nå har visstnok båten rimelig godt vakthold allerede, ifølge Ingebjørg har en 90 år gammel dame som bor i Rekstavågen en innebygget alarm hvis båter sliter seg eller begynner å hugge mot steinene.

Reksta - en opplevelse så langt!

12.jul.2006 @ 01:56:53
Vi ankom Reksta litt over kl. 19 etter å ha tilbakelagt det skumle farvannet vest for Askrova. Vi har seilt i hele dag, med besøk av solide havdønninger og temmelig frisk vind. Olav møtte oss i Rekstafjorden for å lose oss trygt til en en egen kai han hadde ordnet for oss. Pga. vinden og værmeldingene ble vi loset inn i Rekstavågen som helt klart var den beste havnen under de rådende forhold. Olav kom rett fra jobb i Florø og møtte oss i den flotte White Shark'en (som for øvrig så ut til å takle den høye sjøen veldig bra!). Lars A. stod til rors under inntil-leggingen, en stor utfordring med mye vind som jaget i riggen. Olav uttrykte i kveld at han ble veldig imponert over hvordan Bonita ble plassert inntil kaien, med baugen mot vinden. Jeg også må si jeg var særdeles godt fornøyd med den manøveren, Bonita ble geleidet til kai på en fortreffelig måte med Lars A. bak roret!

Olav tok med seg sin nevø i båten og hadde en skikkelig heftig tur i bølgene til nordsiden av Reksta. Lars A. og jeg ble hentet i bil av Ingebjørg (Olavs kone) og kjørt til "hytten". En flott hytte like ved Ingebjørg og Olavs hus. Der råder vi grunnen alene et par dager før "hyttens" eiere ankommer. På Reksta råder gjestfriheten framfor alt annet!

Vi røyker lyr i "bua" en stund før maten blir brakt til huset for videre behandling. Olav sørger for saus og tilbehør, Ingebjørg sørger for at gjestene får noe i glassene. Maten er virkelig god! Og dette er visstnok bare en liten bit av det Reksta kan tilby…

De neste par dagene akter vi å tilbringe her, helst med et par turer opp på fjellene og helst også til naboøya Kinn som absolutt skal være verdt et besøk. Turer med båtene, fiske m.m. står også på menyen. Vi gleder oss!

Vel fremme hos Olav m/fam. Nå skal det røkes fisk!

11.jul.2006 @ 20:58:45
11072006

Olav møtte oss i sin flotte White Shark og loste oss i havn.

11.jul.2006 @ 19:19:08
Olav møtte oss i sin flotte White Shark og loste oss i havn. Vi hadde vel 2 meter bølger på slutten.

Rekstafjorden med Kinn og Reksta i bakgrunnen. Et flott syn!

11.jul.2006 @ 18:39:27
11072006

Omsider nordenfor Kvannskjæret. Mye vind. Askrova i bakgrunnen.

11.jul.2006 @ 18:13:01

På vei over Stavfjorden. Kinn og Reksta kan skimtes i bakgrunnen...

11.jul.2006 @ 17:13:03
11072006
På vei over Stavfjorden. Kinn og Reksta kan skimtes i bakgrunnen.

Alden igjen, denne gang ser vi litt mer.

11.jul.2006 @ 15:33:25
11072006

Alden! Et velkjent landemerke. I dag innhyllet av skyer.

11.jul.2006 @ 15:19:10

Lars A. ved roret, på vei mot Buefjorden.

11.jul.2006 @ 14:30:25
11072006
Lars A. ved roret, på vei mot Buefjorden. Rundt 5,5 knop med kun storseil.

Inn i smulere farvann nord for Lågøyfjorden.

11.jul.2006 @ 14:20:13
11072006
Inn i smulere farvann nord for Lågøyfjorden. Kun storseilet er oppe, mer enn nok med den vinden vi har...

Fantastisk! Uventet, og desto mer gledelig!

11.jul.2006 @ 14:00:55
11072006
Været ble jo bare SÅ mye bedre enn forventet!

Hadde ikke trodd vi skulle få se blå himmel i dag!

11.jul.2006 @ 13:56:50

11. juli: Kontraster...

11.jul.2006 @ 13:53:46

10. juli: Hardbakke - en trygg havn med mange muligheter

11.jul.2006 @ 01:09:13
Hardbakke er ikke landfast, og får varer sjøveien.
Hardbakke er det sentrale stedet i Solund kommune, med sognets hovedkirke, skole, kommuneadministrasjon, kommunelege, tannlege og politi. Her er postkontor, butikk, pensjonat med kafé og frisør! Ved kaien er det også en restaurant som stenger kl. 20. Utvalget var helt ok, og vi benyttet oss av muligheten der. Men - nesten det beste av alt: GRATIS trådløst nett for alle gjester i havnen! 100 kroner i havneavgift, inkl. strøm og bredbånd er det ikke noe å si på. Som kvittering for havneavgiften får man en brosjyre med utfyllende informasjon om stedet og tilbudene der. Alt fra kajakkutleie til fjellturer er beskrevet i brosjyren. En kan gå på kunstutstilling, kjøpe ferske krabber, kjøpe lokalprodusert spekemat og/eller honning m.m. Naturen rundt er fascinerende! Ravnenipa raver rett over Hardbakke (se bilder nedenfor). Turistinformasjonen ved kaien gir nærmere informasjon om hvor en kan gå opp for å komme til toppen (langs merkede løyper naturligvis). Hardbakke er i sannhet en trivelig havn!

I dag har vi seilt rundt 39 nautiske mil. En drøy etappe uten mye seiling dessverre. Men målet var klart, og da tar man gjerne i bruk "alle midler" som f.eks. en gammel Volvo Penta. Autopiloten har stort sett fungert glimrende. Ingen tvil om at rorføleren har gjort susen. Autopiloten gir mer presise rorutslag nå i forhold til tidligere. Med saftige havdønninger over Fensfjorden fikk den litt problemer innimellom, men ikke verre enn at den tok seg inn i igjen rimelig kjapt, akseptabelt kjapt. Noen justeringer er blitt gjort underveis, f.eks. "rudder gain", altså hvor mye rorutslag den skal gi ved korreksjoner.

Den trådløse fjernstyringen til autopiloten er en fryd å bruke! Jeg fikk anledning til å bruke hengekøyen en liten stund med fjernstyringen i hånden. Full kontroll over båtens retning fra hengekøyen, ikke verst! Men jeg måtte gi meg da havdønningene ble for heftige, jeg formelig svaiet fra babord ripe til styrbord, og tilbake igjen. Ikke spesielt avslappende... Men likevel lovende med tanke på mer rolige farvann innaskjærs eller i fjorder som f.eks. Bjørnefjorden eller Korsfjorden som Bonita kjenner best som "hjemmefjorder".

I morgen har vi 29 nautiske mil til Reksta. Det er meldt 10 m/sek fra sørvest samt regn. Blir det plaskregn slik som på søndag og dønningene langs havstrekkene vi har foran oss blir for utfordrende, har vi planlagt en snirklerute mest mulig innaskjærs som sparer oss og båten for berg- og dalbane. I verste fall går vi først øst og nordenfor Reksta før vi går til vestsiden som er målet. Vi får ta en prat med Olav og vurdere dette når vi nærmer oss.

I kveld fant Lars A. frem kartene for morgendagen. Det var også han som foreslo snirklerutene i tilfelle "mye vær". I dag har nok jeg tatt for mye styring over alt fra navigering til fortøyning. Men vi får se i morgen! Olav har dessuten varslet en utvidelse av "eksamen" for Lars A., nemlig røyking av fisk. Det kan fort bli spennende! :-)

Bildene nedenfor kan sees i full størrelse ved å klikke på dem. De viser litt fra slutten av turen i dag, litt av Hardbakke, kaiområdet med kirken og Ravnenipa i bakgrunnen, hvordan motorbåtfolk lar flagget vaie lenge etter kl. 21 om kvelden ved havn (det er nemlig lov å ha flagget oppe etter kl. 21 når en er under fart, men det er det ikke mange motorbåtfolk som vet...), hvilke aktiviteter far og sønn har en fin kveldsstund ombord, m.m.

10. juli: Vi er snart fremme ved Hardbakke. Været er fremdeles bedre enn v...

10.jul.2006 @ 19:17:08
10072006
Vi er snart fremme ved Hardbakke. Været er fremdeles bedre enn vi kunne håpe på.

10. juli: Lei av havdønninger og lite vind dro vi innaskjærs. Og - hengekø...

10.jul.2006 @ 17:28:18
10072006
Lei av havdønninger og lite vind dro vi innaskjærs. Og - hengekøyeidéen funker! Ca. 3 timer igjen til Hardbakke nå.

10. juli: Bestemmelsesstedet i dag er Hardbakke nord for Sognefjorden. Vi ...

10.jul.2006 @ 15:55:47
10072006
Bestemmelsesstedet i dag er Hardbakke nord for Sognefjorden. Vi har et stykke igjen og guffer på med seil i tillegg til motor for å få en halv knop ekstra.

10. juli: Vinden er svak, vi går for motor i den trøtte Hjeltefjorden.

10.jul.2006 @ 14:46:40
10072006
Vinden er svak, vi går for motor i den trøtte Hjeltefjorden. Vi koser oss med ulike sysler. Været ser bedre ut mot nord enn mot sør!

10. juli: Nok en gang fikk vi hjelp med akterfortøyningene samt los forbi de verste partiene fra hytten. Takk for denne gang!

10.jul.2006 @ 13:58:07

10. juli: Noen av de ferierende øst for Ramsøy. Resten måtte på jobb... Lars A. helt til høyre.

10.jul.2006 @ 13:55:35
De ferierende øst for Ramsøy. Resten måtte på jobb... Lars A. helt til høyre.

10. juli: Bonita trygt i havn ved Ramsøy med to akterfortøyninger. Mye bedre vær i dag!

10.jul.2006 @ 13:49:34
Bonita trygt i havn ved Ramsøy med to akterfortøyninger.

9. juli: Sotrabroen. En smule høyere enn Lepsøybroen...

10.jul.2006 @ 13:45:36
Sotrabroen. En smule høyere enn Lepsøybroen...

9. juli: Proppen bak på gummibåten glemte vi å ta ut, den ble etter hvert rimelig tung i hekken etter alt regnet.

10.jul.2006 @ 13:42:26

9. juli: Masten er ca. 13,8 meter høy. Alltid litt spennende å gå under en 14 meter høy bro.

10.jul.2006 @ 13:40:25
Masten er ca. 13,8 meter høy. Alltid litt spennende da å gå under en 14 meter høy bro...

9. juli: På vei i drittvær mot Vedholmen ved Lepsøy.

10.jul.2006 @ 13:37:58
På vei i drittvær mot Vedholmen ved Lepsøy

Turen til Reksta juli 2006

10.jul.2006 @ 02:09:12
9. juli kastet min eldste sønn og jeg loss fra kaien ved hytten. Vi ser frem til en hel uke i båten, bare vi to! Planen er å besøke en gammel venn og kollega - Olav - som slo seg ned på Reksta vest for Florø for noen år siden sammen med kone og barn for å leve det gode liv. Vi regner med å bruke ca. to og en halv dag på turen nordover. Litt av hensikten med turen er også å la eldstemann ta "eksamen" ombord. Dvs. vise at han behersker alt fra sjømannskap til sunn fornuft. Dette innebærer navigering, styring, vurdering av bunnforhold, estimering av ankomsttider, vurdering av aktuelle havner, praktiske detaljer ombord osv.
De første to timene fra Halhjem stod poden til rors. Været var lite gunstig med plaskregn og vind. Dvs. vind er ikke nødvendigvis et "problem" når man er i en seilbåt, men når det regner horisontalt er det rart med det, da velger man gjerne motordrift for å komme i havn der man ønsker! :-)

Vi setter kursen mot Ramsøy ved Askøy. Der er vi ønsket velkommen av noen gode venner som har hytte der. Vi velger som sagt motor fremfor seil denne dagen for å kunne tilbringe mest mulig tid sammen med våre venner. Etter vel to timer overtar pappa roret, poden er våt til skinnet. Etter nye to timer kommer Torodd med datter ut for å lose oss trygt til havn. Og det kunne vi trenge, mange småskjær og grunner lå foran oss. Men Torodd førte oss rutinert til kaien sin, kjørte ut både fortøyninger til fast grunn samt ankeret, og til slutt lå Bonita og tronet foran kaien til Torodd m/fam.

Kvelden gikk med til trivelig samvær samt VM-finalen i Berlin (stakkars Severin Suveren, som jeg kaller Zidane, fordi jeg aldri husker fornavnet...). Poden la seg tidligere enn meg, og nå er det snart på tide for pappa å få seg noen timer på puten. :-)

Bonita

10.jul.2006 @ 01:37:32
bonita_400
"Bonita" er en Vindø 40. Dvs. rundt 40 kvm. seilareal (uten spinnaker) og 32 fot fra baug til akter. Det som kjennetegner en Vindø er fremfor alt et klassisk utseende samt mye treverk. En Vindø er langkjølt og mindre dyptgående enn moderne seilbåter. Kun på skroget kan en se "synlig glassfiber og/eller gelcoat". Resten er teak og mahogny.

Bonita er bygget i 1980 og begynner å bli en "aldrende dame". Men med gode følelser og godt vedlikehold kan en slik gammel skjønnhet ha et godt liv på sjøen, og det er det vi forsøker å få til i fellesskap! Derfor, i 2004, måtte den stolte eier gjøre et "stunt" og spandere en god del arbeidstimer på å renovere overbygget. Dette er laget i mahogny og tåler på langt nær den samme påkjenning for vind og vær som for eksempel teak. Overbygget var stort sett behandlet med ordinære lakktyper, men bar preg av slitasje og soppangrep. I påsken 2004 ble det laget et "telt" over båten. Dette sørget for noenlunde tørre arbeidsforhold. Deretter ble hele overbygget skrapet ren for gammel lakk og slipt etter alle kunstens regler. Vinduene ble tatt av for å kunne komme til overalt hvor der er fare for fuktangrep. Her finner du bilder fra arbeidet.

Vindonet.com finner man for øvrig mye interessant stoff om Vindø-båter generelt!

Valg av ny lakk falt på Coelan, et Polyurethan-basert produkt som er blitt beskrevet som "flytende plast". Jeg var litt skeptisk en stund, men etter å ha sjekket en del referanser og snakket leeenge med importøren tok jeg sjansen. Stoffet er svindyrt, men når en først har begynt må man jo fullføre… Etter denne hestekuren har jeg til nå ikke hatt behov for å ofre overbygget en tanke. Det ser like fint ut nå som da det var nylakkert! Båtmagasinet har skrevet om Coelan

Motoren er en Volvo Penta 11C, en gammel to-sylindret maskin som fikk en skikkelig overhaling i 2002. Før overhalingen var kompresjon et fremmedord for den stakkars motoren, den startet aldri uten mye overtalelse og kanskje litt startgass (hvilket egentlig er tabu, spesielt for dieselmotorer!). I dag starter motoren stort sett greit, tatt i betraktning at den nesten er 26 år gammel!

Av andre oppgraderinger de senere årene kan nevnes landstrømsanlegg, toalett med elektrisk pumpe, vedlikeholdslader, 12V til 220V omformer m.m. For ikke å snakke om ny autopilot! Det er mye teknisk utstyr som en gammel "dame" på sjøen kan få nytte av! Den forrige autopiloten var forholdsvis enkel og måtte monteres (riktignok på en enkel måte) hver gang den skulle brukes. En bedre og enklere autopilot var ønsket, og valget falt på en Raymarine ST4000+ rattpilot (normalt anbefales autopiloter som monteres rett på rorstammen under dørken på denne typen båter, men når en ser på prisen på disse, forstår man kanskje hvorfor en rattpilot ble valgt istedenfor…).

Rattpiloten ble montert i 2005. Men det viste seg fort at den fikk problemer ved forstyrrelser som for eksempel bølger og vind… En telefon til importøren forklarte dette. ST4000+ var i utgangspunktet ikke designet for båter som hadde mindre enn 3 omdreininger på rattet borde til borde (Bonita har kun to omdreininger borde til borde). En "rorføler" måtte til, en dings som hele tiden "forteller" autopiloten hvilken vinkel roret har til enhver tid. Med denne informasjonen er autopiloten i stand til å gi et mer riktig rattutslag når korreksjoner på kursen er påkrevet. Denne rorføleren er nettopp montert! I tillegg er det montert en trådløs fjernkontroll til autopiloten, slik at en kan bevege seg overalt i båten og hele tiden være i stand til å korrigere kursen. Med dette for øyet er en hengekøye nettopp anskaffet. Med lite vind der motor er påkrevet, er tanken å kunne feste hengekøyen mellom forstaget og masten, ha en behagelig tilværelse der og samtidig være i stand til å styre båten! (Som en så treffende sa, "snart kan du bare være hjemme så seiler båten seg selv"!)

Nedenfor kan spesielt interesserte se bilder av opplegget for autopilot, rorføler etc. :-)

Selve

Selve "hjernen" for autopiloten, til høyre i bildet.

Et feste i teak er laget for å forankre autopilotens motor

Autopilotens motor er festet til rattstammen på denne måten - i teak som seg hør og bør!

Festeanordningen for autopiloten til rattet

Ringen som styres av motoren er skrudd fast i teakrattet.

06072006

Ferdig montert rorføler!

Rorføleren sett ovenfra

Rorføler sett ovenfra.

Senderen for den trådløse fjernstyringen

Senderen for den trådløse fjernstyringen.

Med denne kan en styre båten trådløst, f.eks. fra hengekøyen!

Bonita sett ovenfra

10.jul.2006 @ 01:29:46

Petter på vei mot Korsneset

08.jul.2006 @ 12:35:14

Petter storkoste seg frempå dekk på vei til Halhjem og sommerferie. Han satt tappert der fremme til vi var forbi Korsneset, da krøp han bak til cockpiten og mer behagelige forhold.

Bonita før seilene har kommet på plass

08.jul.2006 @ 12:28:45

Alltid et høydepunkt å ta av "vinterskruden" hver vår! Bonita begynner å bli klar for sesongen!